tisdag 5 november 2013

Klagoträsket!

Jag klagar för mycket! Känns som det är en negativ spiral! Det är lätt att hamna i men svårt att bryta. 

-Hej, hur är det. 
-Det är bra, men......  sen rapar och kräker man över sin situation. 

En klassiker!

Det är en hektisk period just nu. Imorgon börjar utvecklingssamtalen. Förberedelserna har tagit lång tid och tagit mycket energi. 

Skriva Pedagogiska planeringar, skriva omdömen om varje elev utifrån varje pedagogisk planering, skriva  individuella utvecklingsplaner utifrån omdömena, kolla av språket lyfter, göra mattediagnoser, prata med varje enskild elev om trivsel i skolan, samt hur eleven upplever sitt eget lärande i läsa, skriva, räkna, lyssna, berätta, kamratskap och vad de tycker att det kan bli bättre på. Allt ska dokumenteras! I systemet Edwise.... 

Jag tror det är lätt att man hamnar i klagoträsket när man är i stormens öga och hela tiden måste bortse från eller prioritera bort det som ger dig balans i livet, det som är en motpol till de problem och bördor som drabbar dig.

För min del handlar det mycket om tid med familjen, pyssla om hemmet, få tid till en liten inredningstidning eller en bra bok med fötterna på bordet, kanske till och med laga en riktigt god, lyxig middag, ta en promenad eller att träffa vänner på andra dagar än en kort stund på söndagar i kyrkan. 

Visst handlar det många gånger om prioriteringar, att allt har sin tid, men det har jag svårt för! Det blir en ekvation som inte går ihop! Jag kanske lär mig men det kommer nog att ta tid, för matte har aldrig varit min starka sida! 

Det finns ett liv efter utvecklingssamtalen! Tills dess är jag glad och tacksam över att jag kan hämta styrka från ovan, att jag har en man som fixar, donar och betar av listan, att jag har barn som ger mig en kram när jag kommer hem och att det finns vänner som lyfter luren eller skickar sms med värmande ord. 

Jag återkommer snart till samma värld som er! Ska bara avverka några samtal först.... 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!