onsdag 20 februari 2013

Längre än vanligt...

Då var vi hemma igen. Det är alltid lika mysigt att va hos syrran i Växjö och umgås.

Tidigt på fm fick jag flera sms om en olycka som hänt vid Tingsryd, på vår färdväg. Jag la inte så stor notering om detta mer än att jag tyckte det var hemskt, och att jag skulle köra lugnt, men tills jag skulle köra hem kände jag mig viss om att det inte skulle påverka oss.

Väl i Tingsryd fanns det inga synliga tecken på någon olycka, inte förrän efter jag passerat orten! Stora avspärrningar och omledningsskyltar. Färden fortsatte i riktning mot Nybro och när även första tänkta möjliga väg att köra var avstängd började jag förstå omfattningen av olyckan. Minst en mil längre bort, vid konga, svängde vi av mot Hallabro, en väg med riktigt dåligt vinterväglag. Tycker det är märkligt att man omleder trafiken för en svår halkolycka till en väg som utsätter trafikanter för ännu större fara!

Välkommen till Blekinge län, Ronneby kommun! Kändes helt avigt när man skulle väster ut! Efter långa mil kom vi ut på 27:an igen, för att köra norrut! Snart hälsades vi välkomna till Småland igen.

Snart var vi tillbaka på banan igen, men med en röd lampa med indikation att det är dags att tanka. Fem mil i småländska/ blekingska skogar var det inte kalkylerat för. Smått nervös, med mätaren i botten lyckades vi ta oss till mörrum för påfyllning, för att sedan problemfritt kunna ta oss hem! Hem ljuva hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!