fredag 14 november 2014

#mittsölvesborg

Det var evigheter sedan jag strosade runt i min stad. Under min sköna förmiddag med lunch och fönstershopping stannade jag upp vid ett par tillfällen och begrundade det lilla pittoreska, vackra och utvecklande som finns här. Efter 22 år i Sölvesborg tycker jag fortfarande lika mycket min hemort. 

1990 var året då jag gick ut nionde klass. Skolresan som skulle göras hade jag hoppat av för det låg inte i mitt intresse att resa dit resan skulle gå.

Jag hade siktet inställt på ett summercamp för ungdomar när erbjudandet om en bilresa till Spanien dök upp. Jag minns ff när jag satt med mina föräldrar vid köksbordet och skulle ta beslutet om vilket. Mammas och pappas åsikter gick emot varandras och mitt val blev det mest äventyrliga, det min mamma önskade att jag inte skulle välja. En tre veckor lång resa genom Europa, en turné mellan kyrkor på spanska solkusten.


Resan blev ett äventyr och startskottet på vänskaper som skulle förändra livet för en hel familj, nämligen min egen. 

Två år senare, 1992, gick flyttlasset från Hasslö till Sölvesborg. Inte en tår föll vid uppbrottet från ön som varit mitt hem under största delen av mitt liv. Jag längtade efter en fast tillvaro på orten dit jag pendlat vid varje möjligt tillfälle under två års tid.

Sölvesborg passar mig perfekt. Det är lagom stort, finns det mesta man behöver, annars är det nära till det man behöver komplettera och så är det det jag uppskattar allra mest, närheten till  naturen och självklart havet som gör det. Det kan man som uppväxt på en ö inte klara sig utan! 

#mittsölvesborg 

Kolla in filmen om Sölvesborg som hade premiär i veckan. 

http://youtu.be/-iybMt4fGJw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!