lördag 19 november 2016

Stig, ett möte att minnas

Idag hade jag ett sånt där ögonblick som stannat kvar i mina tankar hela dagen. 
Jag skulle hämta Mathilda på stationen i Hässleholm. Medan jag satt i bilen och väntade skickade jag ett sms och bad henne köpa med en frappino från Espresso house när hon anlände med tåget. Fick till svar att hon var i Osby, så jag traskade in själv och köpte. 

Det var mycket folk i rörelse på stationen och jag älskar att sitta på platser och bara studera människor. Människor fascinerar! Medan jag väntade satte jag mig på en bänk och snart var konversationen igång. 

Det började med humor, att jag vågade slå mig ner brevid en gammal man som han. En liten anspråkslös man med rullator, som inte såg särskilt skrämmande ut sa jag. Men han förklarade att skenet kunde bedra, att han minsann kunde bitas ibland. 

En man som varje dag gick på promenad till stationen för att köpa kristianstadbladet, för det var hans hemtrakt. Ett långt liv med så mycket innehåll, berättat på så kort tid. Glädje och sorg, kärleken till hans vackra fru han mött för 44 år sen på dansbanan i Hässleholm, som fört honom från Kristianstad till Hässleholm, hans mardröm att mista sin första fru och stoltheten i hans ögon när han berättade om sina döttrar. Imorgon ska han sjunga med sin kör. 

En man vid namn Stig. Det är allt jag vet och ändå så är det ett möte att minnas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!