lördag 21 januari 2012

En gammal skatt

I ett utrymme i en källare hittades denna skatt. Den ser inte mycket ut för världen och har inget ekonomiskt värde. En gammal skrivbok, sliten, tejpad och gulnande blad, men innehållet tillsammans med historien runt omkring ger den ett stort värde.

Sida upp och sida ner är sång efter sång nedskriven med mestadels svart bläck och den vackraste skrivstil som vi knappt ser någon skriva idag.

Sida upp och sida ner tills det plötsligt dyker upp några "fina" teckningar av ingen mindre än en liten flicka vid namn Elaine. Hus, prinsessor och fåglar som ser ut som bågar.

Av att döma av mitt skrivande så kan jag varit i femårsåldern.

Historien om boken, som min farbror Ingvar delat med sig av, visar att boken gjort en resa från ett troligt 50-tal via en dam vid namn Marta eller Gunhild till min farmor, min farbror och sen som en gåva till mig. Jag ska förvalta den väl!

1 kommentar:

  1. En härlig skatt...:)
    Inte i guld, men guld värt !:)

    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!