söndag 12 februari 2012

Den vita skruden

Idag får den vita skruden symbolisera innehållet på mer än ett sätt i bloggen.

Till skillnad från vanliga söndagar blev det ingen gudstjänst i min församling. Bara ett stenkast därifrån ligger svenska kyrkan som idag hade familjegudstjänst med dop, där Mathilda skulle delta efter sitt läger. Tre små söta ungar i vita skruder skulle döpas, den ene skrikandes högre än den andre.

Den vita skruden kan kanske också symbolisera det jungfruliga, oerfarna eller novisen som jag upplevt idag. Jag har ALDRIG varit på en högmässa i Svenska kyrkan. Jag fick inte lov att konfirmera mig eftersom jag inte deltagit i en dopcermoni i svenska kyrkan som bebis och fått vatten på min hjässa och har pga detta inte erfarenhet av de "obligatoriska" gudstjänstbesöken från just konfirmationen heller.

Med denna upplevelse i bagaget känner jag att jag trivs bättre i min egen kyrka, där gudstjänsten inte är indelade i punkter i ett programblad, där jag själv kan uttrycka mitt hjärtas bön istället för att läsa innantill från psalmboken. Förstå mig rätt, Gud finns överallt, så även i Svenska kyrkan, Han har ingen patent på, men ett programblad med en massa punkter på ger väl ändå ganska lite utrymme för Gud själv att verka? Hinns det med inledning, klockringning, inmarsch, sex barnsånger, psalmsång, ett antal böner, bibelläsning, prästens tal, kollekt, dop av tre barn, utdelning av barnbiblar och utmarsch på en timmes tid, finns det inte mycket tid och utrymme för egentid med Gud, som min tro handlar om, en relation.

Nåja, en erfarenhet rikare.

Till sist.....

Idag är även västra Blekinge klädd i vintervit skrud, till barnens stora lycka! Så fort middagen var avklarad hade alla tre bråttom ut för att ta sig an konstruerandet. Trodde först att det skull bli en snögubbe, men jag är inte säker längre.....det återstår att se...

1 kommentar:

  1. Hejsan vännen!

    Tråkigt att du fått en sån negativ bild av Svenska kyrkan. Jag kan säga att det varierar VÄLDIGT MYCKET på olika ställen i landet. Det var en av anledningarna att vi flyttade till Västkusten. Att konformera sig i Svenska kyrkan kan du göra fast att du är döpt i tex pingstkyrkan. Det är det att man måste vara döpt i den 3-enige Gudens namn och det blir man ju även i frikyrkan. Konfirmationen är en bekräftelse av sitt barndop, att man vill fortsätta att följa Gud i sitt liv s¨därför måste man ju vara döpt först för att kunna bekräfta det. Jag kan hålla med dig om att det är lite mycket ritualer ( eller vad man kallar det) i en gudstjänst i Svnska kyrkan, MEN om man skulle skriva upp på ett papper hur det frikyrkomöte går till så skulle det nog också bli en agenda som ser ganska lik ut. Kan dock hålla med om att det ofta finns mer frihet att utforma gudstjänsten som man vill i frikyrkan.
    STOR kram från Ulrika

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!