torsdag 17 maj 2012

När är fågelungen redo?

Hur vet mamman att fågelungen är redo att lämna boet för att pröva sina vingar?

Jag uppmuntrar min barn att pröva sina vingar, att ta ansvar och växa till, men oftast är det helt under min uppsikt. Jag ser mig nog mer som en fågelmamma som vill knuffa barnen ur boet än en hönsmamma.

Det var en lätt sak att skicka upp barnen i luften på paragliding på Cypern för att de skulle få erfarenheter och häftiga upplevelser som varar för livet.

Men när jag kommer i ett läge där jag måste släppa kontrollen, blir jag lätt den där hönsmamman som har svårt att släppa taget.

För första gången ska jag skicka iväg Mathilda själv på äventyr! Visst med vänner och vuxna som har ansvar, men de är så långt hemifrån att jag måste släppa kontrollen helt och det gör mig till en stor hönsmamma idag. Jag har skrivit listor på hennes telefon, förmanat henne om både det ena och det andra och jag kommer att ringa och sms:a som en tok!

Min lilla fågelunge, är det dags nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!