torsdag 1 januari 2015

Spontanbesök

Det verkar bli allt svårare att få tiden att räcka till till allt man ska hinna med. Vissa veckor är så planerade att om det dyker upp något oväntat får man använda skohorn för att klämma in det i agendan. Än mindre finns det utrymme för spontanitet. 

Jag upplever att det var enklare förr att helt apropå knacka på dörren oanmäld, eller att själv få oväntat besök. Tiden räcker inte till och kraven på hur det ser ut hemma och vad man bjuder på är väldigt viktigt. Det ena ska va finare än det andra. 

Vad hände med en slät kopp kaffe? Är det inte själva besöket som tillför något? Ett avbrott i vardagen, en trevlig pratstund. 

Det är ju knappast värre än att folk inte är hemma eller att det inte passar för tillfället utan att man får återkomma. Men förmodligen uppskattas besöket...

Idag hade vi trevligt spontanbesök av goda vänner. Ett kort besök blev timmar, trevliga timmar med prat om allt mellan himmel och jord. 

Jag tycker vi borde lätta lite på barrikaderna! "Mitt hem är min borg" är väl i mening inte tänkt att stänga ute någon. Öppna din dörr och våga vara lite mer spontan och knacka på någon annans... Jag tror världen skulle bli en trevligare plats att vara i då! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!