fredag 29 april 2011

Succékaka!

Då är gräsmattan klippt för första gången detta året. Det ser verkligen trevligt ut och det blir faktiskt lite sommarkänsla. Motionen det bar med sig var verkligen på sin plats efter att den ena kakan efter den andra slunkit ner idag. V.17 innebar ansvar för fikavecka på jobbet för min del och fredagen blev min lott att bjuda till. Redan i tanken hade jag tänkt att bjuda på denna lättbakade och smidiga långpannekaka som min syster bjöd mig på då hon var på besök senast. Eftersom jag aldrig bakat den förut var det lite smått nervöst att bjuda arbetskamraterna. Jag oroade mig i onödan! Kakan blev en succé!

Här kommer receptet:

Ingredienser:

Deg:
375 gram margarin (rumsvarmt)
11 dl mjöl
4,5 dl socker
4 msk vanillinsocker
1 msk bakpulver
1 msk bikarbonat

Fyllning:
3 ägg
1 burk kesella (a 2 dl)Vaniljkesella fungerar också bra.
2 burkar creme fraiche (a 2 dl styck, den feta varianten)
3 dl socker
1 msk vanillinsocker

Gör så här: Blanda ingredienserna till degen och arbeta ihop. Tryck ut drygt hälften i en bakplåtsklädd långpanna. Rör samman ingredienserna till fyllningen och häll den över degbotten i långpannan (ca 35x42 cm) smula resten av degen uppepå. Grädda i ca 30 minuter i 200 grader.

Låt kakan svalna och skär sedan upp i lagom stora bitar. Förvara kakan i kyl eller en stund i frysen innan du serverar den.

Det går att frysa in kakan om man vill.

LYCKA TILL

1 kommentar:

Tackar så hjärtligt!