tisdag 3 februari 2015

Det är ditt ansvar att ha koll på vad ditt barn skriver!

Detta inlägget har jag gått och funderat på länge! Jag har haft svårt att formulera mig utan att låta arg och trampa någon på tårna! Men faktum är att jag är arg och när någon står på mitt barns tår reagerar jag. Det är inte meningen att generalisera, men faktum är att många föräldrar inte har en aning om vad deras barn gör, så nu kan jag inte vara tyst! Ni har ett ansvar! 

På första sidan i Sydöstran idag, något allvarsamt som det är varje förälders skyldighet att ha koll på det deras barn skriver! 

Det stavas ASK.fm



Diskussionerna har gått heta här hemma om denna sida. Du skapar ett konto, ställer frågor och svarar på andras. Det är väl inte så allvarsamt om det inte varit för att du kan vara anonym! 

Som anonym behöver du inte ta ansvar för det du frågar oavsett vad det är, då behöver du inte heller ta ansvar för konsekvenserna! Bakom anonymiteten döljer sig en feg person som inte vågar stå för sina åsikter och som aldrig skulle våga ställa sig ansikte mot ansikte och säga det irl.

Till er som skriver:

Är du oskuld? Vilka har du haft sex med? Har du testat det ena eller det andra.... Men det stannar inte där! Påhopp, kränkningar och lögner är vardagsmat! Jo, jag är inne och läser! Det gör ont i mig! Det är mitt barn ni skriver om! 

Gör det ont i mig, hur tror ni mitt barn mår? 

Ni sparkar på en som redan ligger!

Har ni funderat på om det är ni som är anledningen till hur hen mår? 

Det blir konsekvenser! Det kanske inte syns på utsidan, men på insidan blir man full av sår. Man blir osäker, misstänksam.... Vem kan man lita på? 

Till er föräldrar:

Och nu generaliserar jag! Ni har ett ansvar! Tills era barn är 18 år har ni ansvaret för det era barn gör på internet! Ni som har barn som kränker andra på ASK.fm, ni tillåter det och är ansvariga för det! Det är er skyldighet att ha koll!

I artikeln i Sydöstran idag är det ungdomar själva som anser att föräldrar borde vara mer insatta i sina barns internetanvändning! Det är en uppmaning! 


1 kommentar:

  1. Håller absolut med dig. Det sker mycket kränkningar via olika media. Och det är vårt ansvar att se till vad våra barn gör på nätet. Bra ämne att ta upp.

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!