onsdag 11 april 2012

Från oskyldig till obehaglig

Vi är ganska snåla mot Mathilda när det gäller användandes av olika forum på internet, bland annat msn och Facebook. Hon har fått använda sig av Gsm förut och nu bdb, bilddagboken. Vi har instruerat henne i användandet och hela tiden haft en öppenhet om vad som skrivs, något som hon helt varit med på själv. Ett av kraven har varit att hon aldrig blir "vän" med någon som hon inte vet vem det är. Det löftet har hon hållit och det har bara varit med de hon godkänt som hon kunnat kommunicera med.

I söndags blev det "oskyldiga" med Bilddagboken förvandlat till ett forum för obehagligheter. Någon med användarnamn SVENI har på något sätt tagit sig in på Mathildas sida och kommenterat att hon är söt, ser bra ut och att han gärna skulle vilja träffa henne ensam! Platser han har angivit har varit kända platser i vår omgivning, där han skrivit att han hämtar kommer med sn bil. Han har lovat att avslöja sin identitet när hon kommer dit. Det mest avskyvärda och obehagliga var när han skrev att " ålder oss vänner emellan spelar ingen roll, men jag får inte röra dig"

Kanske handlade jag helt fel när jag på Mathildas Bdb svarade honom att Mathildas föräldrar hade full insyn i hennes användande av internetforum och att jag skulle göra hans användarnamn känt på Facebook och anmäla hans inlägg som hot på Bdb, men jag var både arg, rädd och ledsen.

En stund senare fick vi bekräftelsemejl från Bdb att han blivit varnad, varpå användarkontot SVENI kort därefter försvann från forumet.

Med lite eftertänksamhet hade jag gjort annorlunda och polisanmält ärendet. Med tanke på att det är lätt att avsluta ett konto och öppna ett annat med annat falskt användarnamn och sedan fortsätta skrämma småflickor.

Till er som har barn som använder sig av olika forum på internet, VA VAKSAMMA! Det kan verka oskyldigt, men man kan i dagens samhälle inte vara säker och skydda sig till 100 %.

Jag är glad att vi har dragit gränser för Mathilda och att vi gemensamt kommit överens om att hålla hennes internetanvändande öppet.

3 kommentarer:

  1. Så obehagligt. Kan ana hur svårt det är när barnen blir strre och vill göra allt som de tror alla andra vill göra. Gud beskydda våra barn från allt elende på nätet.

    GUds Frid

    Ulrika Algesund

    SvaraRadera
  2. Fy vad obehagligt!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Fy fan!
    Mina flickor har inte sånt än. Men vi kommer att vaka som hökar när den dagen kommer!
    Kram

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!