torsdag 31 mars 2011

Sweet Honey

Vinprovning är ett väl känt begrepp i Sverige, chokladprovning är den senaste tiden en uppstickare och för någon vecka sedan läste jag i tidningen om potatisprovning. Vinprovning och potatisprovning lockar mig inte det minsta medan chokladprovning får saliven att rinna till. Jag skulle inte tacka nej till det.

Något mer okänt är kanske honungsprovning. Vid ett besök hos våra kära vänner Anne och Christer fick vi, under de enklaste förhållande med en mängd plastskedar, pröva på en massa olika sorters honung med annorlunda smaksättningar.

Citron, en riktigt fräsch och frisk smak. Jordgubb, söt, men blandat med varm mjölk gav det mersmak. Choklad, barnens favorit. Whiskey, en väldigt god smak som rekommenderades till ost. Vanilj, lite väl sött för min smak men det gick ner ändå. Förutom att smaklökarna stimulerades av allt gott skulle även näsan få sitt. Förkylningshonung rekommenderades varmt. Ett hett vattenbad med en - två teskedar förkylningshonung i till att andas in djupt gjorde susen i luftvägarna. Sist men inte minst fick mina torra läppar sig en välgörande insmörjning. Bivax med jordgubbssmak gick inte att motstå. Tills vidare fick vi med oss chokladhonung,förkylningshonung och läppsmörja med oss hem, men det blir mer av de söta varorna nästa gång vi ses.

2 kommentarer:

Tackar så hjärtligt!