onsdag 2 mars 2011

Vem vill bli...

.....L Ä R A R E?

Idag hade vi en fyra timmar lång föreläsning på jobbet om den nya läroplanen. Det blir ju inte lättare kan jag avslöja! Nya lärarutbildningen minst fyra års studier, dåliga löner och sen en ny knepig läroplan som återigen lämnar öppet för stora tolkningar, genom sina vaga och flummiga direktiv. Förhoppningen står tydligen till tillhörande kommentarerna som väntas längre fram i vår eller till sommaren eller någon gång, förhoppningsvis innan höstterminens start då de ska börja gälla.

Frågan är vem som egentligen vill bli lärare?

Tre stackars lärarkandidater satt med på första delen av föreläsningen och i bensträckarpausen sa de sig vara livrädda! Inte konstigt. Jag hoppas att de inte blev alldeles avskräckta utan kan se glädjen i att få undervisa ändå.


Jag har nog alltid vetat att jag ville bli lärare. Ibland undrar jag varför, men oftast så är jag helt säker på min sak.

3 kommentarer:

  1. Äntligen har jag hittat in till dej!! Jag har inte kommit in via dina kommentarer o inte via att du lagt dej som följare... Men nu!!
    Vilken fin blogg du har o de är så kul att du föjer min blogg♥
    Stor kram K

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland kan man ju undra! Fast oftast är det ju kul och givande.

    SvaraRadera
  3. Har också varit på föreläsning om den nya läroplanen. Tanken med den är ju att den ska vara tydligare... Upplevde också att den blir hårdare, inga strävansmål utan eleven skall. Ja det blir något att bita i! Kram Sara

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!