måndag 29 augusti 2011

DU är DU och DU duger! Eller?

DU är DU och Du duger var en sång vi sjöng i söndagskolan när vi var små. Visst låter det fantastiskt! Du är bra som Du är...eller?


Min son, nio år spelar fotboll. Han älskar fotboll. Zlatan, Messi, Barca, Milan, Mjällby osv. Han kickar gärna boll på baksidan och älskar när pappa är med och dribblar och hamnar ofta i soffan framför TV:n när det vankas stormatcher. Han tränar två gånger i veckan och spelar match utöver det.
Han och MÅNGA andra 02:or.

Jag förstår väl också att alla inte kan bli fotbollsproffs eller ens bli uttagna i vårt juniorlag/herrlag i SGIF, men den smyganade utvecklingen som sker i laget är något jag ogillar starkt!

Senaste cupen delades grabbarna in i A, B och C lag. Medvetet hade man kategoriserat alla de duktiga i A-laget, de medelmåttiga i B-laget och de sämsta i C-laget. A-laget vann alla sina matcher, C-laget förlorade alla sina.

Hur tror ni de klassade "nollorna" kände sig den dagen?

Behöver jag säga vilket lag Melwin spelar i? Det var med tunga steg han gick hem den dagen!!

Melwin har ett stort hjärta för fotboll! Han försöker verkligen och tycker det är roligt. Därför vill vi uppmuntra honom att fortsätta!
Men...

Barn är inte dumma!! Jag bävar för den dagen han kommer att inse och förstå att han är med i C-laget.

Min filosofi är att om man får vara med de som är något bättre än sig själva, höjer man sig ett snäpp! Jag tror också att framåtmål sporrar spelarna att kämpa mer. Jag tror dessutom att barn som kanske inte är så duktiga, tids nog kommer på detta själva. Men vid åtta, nio-årsåldern borde de få vara barn och glädjas över att få spela och göra mål!

"Någon" borde tänka till!!!


7 kommentarer:

  1. Håller absolut med!
    Helt fel att göra så. Varför ska alla prestera så mycket hela tiden? Det ska ju vara roligt, det här med sport...Som sagt, tänk när de kommer på att de har blivit uppdelade....hemsk känsla...Det är ju den känslan man fick, när man i gymnastiken blev vald bland de sista....
    Kram!
    Anne

    SvaraRadera
  2. Verkligen trist, men ett perfekt sätt att knäcka någon redan i unga år. Men Melwin lär hitta sitt värde någon annanstans! Kram!

    SvaraRadera
  3. Byt klubb!!! / Cecilia

    SvaraRadera
  4. RIKTIGT RIKTIGT SORGLIGT!!!!!
    Jag blir så förbannad när jag läser detta!!!
    Mina barn är ju utflugna men min grabb spelade fotboll i en sån klubb med och jag märkte ju hur ledsen han va efter dessa matcher och jag mådde inte heller bra av att se han så ledsen men jag fick han att byta klubb och där blandade dom och det kändes mycket bättre!!!
    Barn ska få va barn och känna sej lika värdefulla som alla andra!!!!Och känna att fotboll är kul!!!!
    Ha de bra!!!

    Lotta....

    SvaraRadera
  5. Men å så tråkigt :(
    svar: tack för fina kommentaren :)
    Jag hade det rikigt trevligt på promenaden

    SvaraRadera
  6. Så dumt de gör. Håller med om tanken att man sporras att bli bättre när man är med bättre. Verkligen dumt gjort av ledarna. Knäppt. Kram till dig!

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!