fredag 2 december 2011

Döden knackade på

Min farmor har lämnat jordelivet. 88år gammal somnade hon in efter en och en halv veckas kämpande, min tappra farmor Ester.

Farmor har alltid varit en krutkärring. Det fanns ingen som dök som hon från den höga bryggan på min barndomsö. Hon tvekade inte en sekund trots sin ålder. Med beundran stod jag kvar och tänkte att en dag ska jag bli lika modig som min farmor och också dyka från den där bryggan. När vi vari på en två veckor lång resa i Israel tog hon sig an bergsbestigning, trappor och långa promenader som ingen annan 70 - åring, Men det mest minnesvärt är hur hon tog satts och dök i i Döda havets 33% saltvatten, där hon snabbt om en kork kom upp till ytan och sedan fick ledas till duscharnaför att saltet stack i ögonen. Ingen skrattade mer än farmor själv.

Ingen har varit så generös och tillåtande som farmor. Vem skulle annars låta barnbarn och barnbarnsbarn leka med porslinsfigurern i bokhyllan eller servera ketchup på managrynsgröten efter förfrågan.

Många glada minnen som jag bevarar i mitt hjärta!

Lilla Farmor, du lämnar ett hål efter dig, men jag vet att vi ska ses igen!

1 kommentar:

Tackar så hjärtligt!