fredag 17 juni 2011

Kepskampen 2011

I torsdags hade barnen skolavslutning. På samma vis som förra året vistades vi i de vackra slottslängorna bara ett stenkast från oss. Vackert som alla andra skolavslutningar med "Den blomstertid nu kommer" osv. Något skulle komma att förstöra stämningen!

Låt mig börja från början.

Under vistelsen till Växjö inhandlades Melwins skolavslutningskläder. Bruna trekvartsbyxor, turkos och brunrutig skjorta och en cool matchande keps till det. Så stilig min son skulle bli.

En dag kom Melwin hem från skolan och berättade att det införts ett kepsförbud på skolavslutningen. På eget intiativ hade min modige son då gått till rektorn och förklarat att "Min mamma och jag hade tänkt att jag skulle ha en keps på skolavslutningen som matchar mina kläder". Rektorn hade då givit ett löfte att Melwin skulle få ha sin keps på sig.

På självaste stora dagen klädde han sig och satte stolt på sig sin keps på sned.


På plats i slottslängorna skiljdes Föräldrar och barn åt och barnen gick in från ena hållet och föräldrar åt det andra hållet. Innan vi ens hade kommit in kommer Melwin springande med kepsen i handen och berättar att en av de äldsta lärarna på skolan ryckt av honom kepsen och läxat upp honom om reglerna som gällde. Underläppen darrade rejält! Efter att vi lugnat honom bad vi honom att ytterligare en gång gå och fråga rektor vad som gällde, varpå han fick ett nytt OK. Han fick ha kepsen!
Allt var frid och fröjd!
En liten stund iallafall!!

Snart skulle skolans mest respektingivande lärare utföra kepsryckning nummer två!!

Det fick bägaren att rinna över hos mig!! Så jag stövlar fram till läraren och förklarar med bestämd röst att Melwin minsann har fått löfte om att behålla kepsen på av självaste rektorn och så manar jag på Melwin att ta på sig kepsen! Läraren tänker inte ge sig och mumlar något om att det ska vara lika för alla och att den i så fall inte får förekomma uppe på scen!! Nu kommer rektorn till undsättning och ropar halvhögt att "han får ha kepsen"!! När det är dags att entra scenen står Melwin där stolt, rakryggad med sin keps på huvudet och sjunger om sitt Sommarlov!

Jag har funderat en hel del kring händelsen. Vad är det med kepsar som stör och stöter människor. Hattarna som förekom bland både tjejer och killar fick behållas på. Så varför inte kepsen? Vi befann oss inte i någon kyrka utan på neutral mark, så den ursäkten fanns inte heller.

Visst hette det förut att man tog av sig kepsen av respekt och vördnad när man steg in i ett hus. I respekt för vad? Jag har försökt lära mina barn att de ska försöka visa respekt för andra människor, både vuxna och barn oavsett vad de har på huvudet!

Skolan ska arbeta för att främja jämställdhet. Om en tjej hade haft en huvudbonad, hade hon fått behålla den på? Det skulle jag gärna vilja veta. Dessutom anser jag att skolan måste leva i nuet! Så varje lärare borde ta sig en funderare kring om de tror och tycker att en människas värderingar sitter i en stycke tyg som sitter på huvudet!!

2 kommentarer:

  1. men käre tid! ............... låt pojken ha kepan på! Ibland drunknar vi i att respektera regler mer än respektera människor vi lever tillsamman med. Lilla pojk hälsa honom att han är jättesnygg i kepsen :)

    SvaraRadera
  2. nice post .. i think that the teachers are just obeying the rules and regulations of the said program.. the scho0l president is the one to be blamed here.

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!