söndag 19 september 2010

Min röst

Idag har jag använt min röst på många olika sätt. Jag har använt den till att sjunga i kyrkan, jag har konverserat flitigt med våra underbara vänner och så har jag lagt min röst i det svenska valet.

Jag tycker det är högtidligt att gå till vallokalen. En händelse som sker vart fjärde år. Likt ett OS borde det vara lite mer pompa och ståt kan tyckas, men tv-sändningarna och spänningen finns där definitivt. Vad jag lagt min röst på var ett beslut framför valsedlarna. Tycker egenligen att politik är komplicerat och utomjordiskt svårt i sitt språk, vilket gör det hela svårbegripligt. Jag har precis som alla andra lagt min röst i förhoppning om att få se ett förbättrat Sverige.

Stunden i vallokalen blev mycket pedagogisk. Mathilda hade många frågor, så jag gick grundligt och noga igenom steg för steg hur röstningen gick till, och så fick jag hjälp att slicka kuverten också. Min förståndiga dotter visste iallafall att hon inte skulle rösta på Svergiedemokraterna, för de vill skicka flyktingar tillbaka dit där det är krig och det är ju hemskt. Kanske bor det en liten politiker i henne, vem vet.

1 kommentar:

Tackar så hjärtligt!