måndag 20 september 2010

Olika, så ska det vara!


Varför är acceptansen av olikhet på väg att ta slut i vårt samhälle?

Alla kan inte va som jag eller du för den delen, det skulle skapa obalans i vårt samhälle? Alla kan inte vara lärare som jag, för vem skulle då ta hand om de som blir sjuka, eller vem skulle ta betalt när jag gick och handlade, om det ens skulle finnas en affär, för det skulle inte finnas något att sälja eftersom ingen producerar något. Vi måste vara olika för att kunna tillföra det vårt samhälle behöver och som behövs för vårt existens!

Om alla tyckte som jag skulle världen tycka om t ex husvagnar. Husvagnsindustrin skulle jubla men, hotellen skulle eka tomma, charterbolagen skulle få lägga ner och en hel massa folk skulle bli arbetslösa. Naturen skulle ta stryk av alla avgaser från hela jordens befolknings bilar som körde från camping till camping och vår vackra natur skulle med säkerhet minska sina arealer eftersom nya campingplatser måste byggas.

Om alla kunde bara det jag kan, skulle hela världen stanna upp, med säkerhet. Vi måste, ha matematiker, fysiker, kemister, organister, biblotikarier, vägarbetare, konstnärer osv. Om någon kan det inte jag kan, då går utvecklingen framåt!

Vi måste ha en balans på vad vi gör, vad vi tycker och vad vi kan!

Denna balans bygger absolut inte på hur man ser ut, vad man kommer ifrån eller på vad man har för åsikt för den delen!


VI MÅSTE FÅ VARA OLIKA, det kallas demokrati.

2 kommentarer:

Tackar så hjärtligt!