måndag 15 april 2013

Vad blir det för respons på detta?

Debatterar gör man när det är ett ämne som berör. Jag brukar inte lägga mig i politik men ibland tycker även jag till om sånt som involverar mig, i detta fall mitt yrke.

Under flera år har det diskuterats kring lärarnas arbetsbelastning, utan någon som helst respons.
Vi får istället försvara oss från alla håll och kanter angående vår ledighet, hur bra vi har det!
I vår lokala tidning BLT haglade det, i höstas, insändare i flera veckors tid med anklagande om hur :

"vi lärare än en gång lyckats med konststycket att få mer ledighet i samband med höstlovet".

Jag orkar inte ens kommentera detta, eftersom det ÄR inarbetad tid. Heltid=45,5 timmars arbetsvecka!

Idag har Skolverket publicerat en undersökning över hur lärarnas arbetssituation egentligen ser ut.

Grundskollärare arbetar 48 timmar i veckan om rasterna räknas med i arbetstiden. Utöver detta arbetar åtta av tio från en knapp timme upp till fem timmar på helgerna med för- och efterarbete. Det visar Skolverkets undersökning om grundskollärares tidsanvändning.

Undrar just om det blir någon respons på detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!