lördag 13 april 2013

Vill jag minnas.....

Igårkväll åkte Mathilda och kompisarna till Life, ungdomsträffarna i kyrkan. Hennes väska var packad för att sova över hos bästa kompisen i Mjällby.

Vid halv nio i morse sattes nyckeln i dörren och jag kände mig ganska bortkommen för jag trodde att det var Krille som kom hem från jobbnatt, fast han precis nästan åkt för att jobba. Det var Mathilda och kompisarna som kom hem.

Efter utfrågning hade de "sovit" över hos Gustafssons istället men hon hade blivit tvungen att gå hem av en särskild anledning. Kompisarna uppfattade jag aldrig, för de hade gått upp på övervåningen och somnat om. Efter en stund gjorde Mathilda det samma.

Klockan 13.00 serverades det en fantastisk ugnspannkaka! Vad händer då?

De kommer ner från övervåningen gör ett snabbt toabesök, sen går de ut genom dörren, för att ta bussen till Mjällby!

SUCK!

När jag var i den åldern såg det väldigt annorlunda ut!

När jag var i puberteten gick jag alltid och la mig i tid. Jag var alltid morgonpigg, även på helgerna. Sovmorgnarna varade aldrig längre än till klockan nio, vill jag minnas.

Jag åt alltid frukost tillsammans med familjen på helgerna och missade aldrig tiden när övriga måltider skulle ätas. Dessutom gjorde jag rätt för mig och dukade av efter mig och hjälpte till med disken, vill jag minnas.

Jag var alltid noga med att meddela mina föräldrar vart jag gick och kom alltid hem enligt avtalad tid. Blev det några förändringar eller minsta lilla försening, ringde jag alltid hem och berättade vart jag befann mig, vill jag minnas. Det var innan mobiltelefonens tid.

I veckorna var jag alltid noga med att göra mina läxor först, när jag kom hem från skolan. Sen umgicks jag med kompisar, vill jag minnas.

Jag skötte städningen av mitt rum och hjälpte till att städa mina småsystrars rum också. Dessutom drog jag mitt strå till stacken och städade hela huset, vill jag minnas!

Om jag inte minns fel hjälpte jag också till med tvätten, klippte gräset och cyklade till affären och handlade, passade mina småsyskon, lagade middag och bakade goda kakor....

vill jag minnas i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!