söndag 15 augusti 2010

En erfarenhet rikare.

Hade egentligen tänk mig ett inlägg om att vardagen sakta smyger sig på och en god björnbärspaj, men det får vi ta vid ett annat tillfälle.

När vi var små hade vi en grön Volvo 244. Det enda minnet jag har av den bilen är ett stopp på vägen någonstans i Sverige pga att bilen kokade. Något äldre hade vår familj en Toyota minibuss i sina ägor. Den bilen har jag inte bara en utan otaliga minnen av att den kokade. En händelse som jag minns väldigt väl var när vi befann oss mitt i ingenstans och bilens temperaturmätare sköt i höjden. Vi visste alla vad det betydde, att vätska skulle fyllas på i kylaren. Dessvärre fanns det ingen vätska tillgänglig, så vad gör man då? Jo, man tager vad man haver.... Vad hade vi då? Jo, nöden har ju ingen lag heter det, så kylaren fylldes på med något som vi alla har, som vi gör oss av med några gånger per dag, speciellt då vi intagit vätska. Bilen fungerade klockrent efter det tills vi fick tag i det som verkligen skulle vara i kylaren.

Idag när jag skulle skjutsa barnen till sina kompisar i Mörrum började en röda lampa plötsligt blinka. Jag kunde snabbt konstatera att temperaturmätaren stod på 110 grader och stannade omgående, tur i oturen mitt emot en bensinmack. Jag är inte speciellt intresserad av vad som finns under motorhuven, så med lite assistans via mobiltelefonen kunde jag hitta den väldigt törstiga kylaren, gå till macken och köpa nödvändig kylarvätska, fylla på och sen köra vidare. Så nu är jag en erfarenhet rikare och vet att jag reder ut det alldeles på egen hand om det skulle hända igen.

Vissa erfarenheter i livet är bra att ha och man borde kanske lägga ner lite tid på att skaffa sig kunskap kring just dessa, andra kan man inte förutse att man behöver, medans det finns en del erfarenheter man inte har anledning att söka efter. Oavsett vilket, så när vi blir erfarenheter rikare, får vi ny kunskap och lär oss något om oss själva!

3 kommentarer:

  1. Usch bilar och jag går då rakt inte ihop. Jag kan ingenting om bilen o dess motor o alla sjukdommar den kan åka på. Tur att det finns folk som har det intresset! Skönt att det ordnade sig för er !
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vad bra , att du slapp göra som förr...hihi
    Och nu vet jag , att OM detta skulle hända mig, mitt ute på en skogsväg, så gäller det bara att jag har druckit MKT...hihi
    KRAMAR,Cia:)

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!