måndag 30 augusti 2010

Glädje och sorg.

-Ja, det gör jag gärna! Vad roligt, hörde jag mig själv säga! Ja menade det verkligen...men inom mig började jag nästa gråta!

På torsdag och alla andra torsdagar ska jag jobba. Och däremellan när jag blir tillfrågad. Jag är verkligen glad över möjligheten att få utöva mitt yrke som lärare. När jag var färdigutbildad 6-12 årslärare hamnade jag inom barnomsorgen. Visst trivdes jag bra, men längtan att få jobba i skolan fanns hela tiden i mina tankar. Sen kom Mollie och jag har verkligen njutit av att få vara hemma, skulle faktiskt kunna tänka mig göra det mycket längre än så här.

Så kluven.....glädje och sorg om vart annat....Glädje över att få jobba, sorg över att inte får vara hemma med Mollie.

Man vänjer väl sig hoppas jag.

12 kommentarer:

  1. Jag har turen att - än så länge - kunna jobba hemifrån. Nellie börjar dagis om några veckor men får jag fortsätta jobba hemma så kommer jag kunna ha henne rätt korta dagar, känns riktigt skönt! Det är jobbigt att lämna de små, eller jobbigt att vara utan dom, helt enkelt :)

    SvaraRadera
  2. Vad skönt för dig Malla! Det hade varit önskvärt att ha möjligheten att jobba hemifrån, men samtidigt har jag ju valt mitt yrke för att jag brinner för det. Mollie har plats på dagis från 1 oktober så till dess tar Krille pappaledigt när det behövs. Det är nog som du säger..att man inte vill var utan dom!

    SvaraRadera
  3. Förstår att du är kluven i denna vännen. Men så skönt för dig att få komma ut i arbetslivet igen =)
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Det är med lite skräckblandad förtjusning jag går till arbetslivet efter en underbar tid som föräldrarledig!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår Elaine, att du känner dig kluven, men jag tror att allt kommer att gå så bra, och du börjar lite, lagom, vilket jag tror är jättebra för er båda:)
    Samtidigt som du får ut och lära,och du själv glädjs och dina elever glädjs, lilla Mollie glädjs när mamma kommer och hämtar henne efter en spännande dag på dagis:):)
    Min dotter började jobba förra måndagen, Aurora är nu 1.5 år .....Och hon börjar med att jobba 50%, en tid framöver.
    Hon "led" som du i början, men tycker ändå det känns bra nu :)Hon jobbar som administratör på en skola:)
    Det kommer att kännas bättre snart, Elaine:)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  6. Tack Cia för tröst och uppmuntran! Hade jag vetat att min mammaledighet skulle ta slut ett visst datum och jag skulle återgått till ett fast jobb hade jag nog förberett mig mentalt på ett annat sätt. Nu blev det ju lite hastigt och lustigt när telefonen ringde. Rätt skönt att, som du säger, börja i liten skala!!

    SvaraRadera
  7. Vad roligt Elaine, det kommer att gå bra när du väl börjat, även om det måste kännas konstigt efter mammaledigheten. Var ska du jobba?
    Själv hoppar jag runt, är två veckor just nu i Kiaby utanför Fjälkinge, inte precis min drömtjänst men det ger mig pengar...
    Kram Filippa

    SvaraRadera
  8. Vad kul Filippa att du har något att sysselsätta dig med!! Det finns nog ganska gott om jobb, men en fast tillvaro vore inte dumt! Bromölla är min destination!
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Ja det är åt Bromölla/Kristianstad man får dra sig vekar det som. Men precis som du säger en fast tillvaro skulle inte sitta fel... Lycka till på torsdag!

    SvaraRadera
  10. Du har nog rätt Filippa. Skåningarna är nog lite mer öppna än Sölvesborgarna. Fick tfn-samtal från fröknegården i k-stad om en veckas vik i eftermiddags. Skåne är väl inte helt fel heller, det är inte så långt och man tjänar ju lite bättre over there!

    SvaraRadera
  11. Fröknegården ringde mig oxå innan idag men jag kunde inte prata just då så jag svarade inte, men ringde upp senare och lämnade meddelande att de kunde nå mig imorgon om de inte fått tag på någon. Men då han de nog ringa dig innan. Ja det positiva är absolut att man tjänar mer på den sidan gränsen :)Vi får väl hjälpas åt om vi hör något. Söker du bara skoltjänster eller fritidspedagog och förskollärartjänster oxå?
    Jag har sökt rubbet, men vill naturligtvis helst jobba i skolan.

    SvaraRadera
  12. Jag söker mest bara skoltjänster. En och annan fritidspedagog har jag sökt, men arbetstiderna ogillas starkt! I förskolan har jag gjort mitt.

    Visst, jag hör av mig om jag hör något.

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!