måndag 26 juli 2010

Kusten är klar!

Jag har med åren blivit en naturmänniska. Jag älskar att hitta vackra platser, där jag kan njuta av allt vackert som finns runt omkring i naturen. Ni vet hur lyrisk jag är när jag varit på Spraglehall där hemma. Det är just alla olika naturinslag som är Norra Ölands fördel. Man kan förundras över mindre.

Efter frukosten packade vi en fikakorg och begav oss lite söder om Löttorp, till en plats som heter Gillberga. Här ligger de gamla kalkstensbrotten tätt, med havet alldeles inpå. På andra sidan Kalmarsund ser man en milslång del av vårt avlånga lands östkust.



Till en början roade de stora barnen sig med alla fosiler de hittade. Hade de fått plocka alla dessa stenar med forntida avtryck med sig hem, kunde vi startat ett geologiskt museum.

En fika paus avslutat med sting förstörde vår mysiga stund, när en hysteriskt viftande Mathilda fick sig ett getingstick i armen. Hon lugnade sig efter en stund men ville absolut inte vara kvar så vi packade ihop och åkte vidare. På slingrande grusväg betade vi av en bit av Ölands västkust och hamnde så småningom i Sandvik och Sandviks kvarn. Ett mysigt litet fiskeläge där vi njöt i solens sken av kaffe och glass.

4 kommentarer:

  1. Getingstick som gör så ont! Stackarn. Ge henne en kram från mig.

    Fina bilder du tagit!

    Kram från bella

    SvaraRadera
  2. Sååå vackert! Känns som att d är dags att ta sog en tur till Öland... Bättre väder idag??
    Hörde att d tydligen ska vara massa getingar nu fast tycker mig inte ha sett så många faktiskt! Trist att bli stucken!!! Gör ju så ont!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Lägg till dig som en "följare" på min blogg, så har jag hela 10 stycken =)

    Kanske det finns fler som vill följa?

    Hoppas att ni har det bra och inte regnar bort allt för mkt på er semester. Här regnar det för fullt idag, supertrist.

    kram från bella som väntar ivrigt på ditt nästa blogginlägg =)
    kram

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!