måndag 10 maj 2010

Fiskaren och Amerikanen

Fundera över detta en stund.


I en liten portugisisk fiskeby återvände en fiskebåt till hamnen.
En amerikan, som råkade vara vid bryggan gav fiskaren beröm för den goda kvaliteten han hade på sin fångst och undrade hur lång tid fiskaren hade varit till sjöss.

”Inte så länge”, svarade fiskaren.

”Ja men, varför stannade du inte kvar längre och fångade ännu mer fisk?” frågade amerikanen.

Fiskaren svarade att han inte hade behov av mer.

Då frågade amerikanen, ”men vad gör du den övriga tiden?”

”Jag sover lite extra länge om morgnarna, jag fiskar lite, jag leker med mina barn och tillbringar så mycket tid som möjligt med min fru. Om kvällarna går jag till byn för att träffa vänner, dricker lite och pratar om människorna i byn. När allt kommer omkring så har jag mycket att göra”.

Amerikanen avbröt honom: ”Jag har en fantastisk plan för dig! Jag har en MBA från Harvard och jag kan visa dig hur man blir rik. Du skulle börja med att fiska litet längre varje dag. Med denna extra vinst skulle du kunna köpa en större båt och kunna fånga ännu mer fisk! Med ännu större vinst skulle du kunna köpa en båt till och så vidare ända tills du har en hel fiskeflotta! Och i stället för att sälja din fisk till en mellanhand, som reducerar din vinst, skulle du förhandla direkt med en fiskfabrik eller ännu bättre, öppna en egen konservfabrik! Sedan kan du flytta ifrån din lilla by till Lissabon och därifrån till Los Angeles eller till och med till New York! Därifrån kan du sedan styra din verksamhet och expandera över hela världen”.

Fiskaren funderade en stund och frågade sedan;

”Ja, det var en intressant plan du har för mig. Men hur många år skulle det ta?”

”10 eller 20 år”, svarade amerikanen.

”Verkligen, men vad händer sedan?”

”Efter det? Det är nu det börjar bli intressant!” svarade amerikanen med sitt bländvita leende. "När detta händer ska du in på börsen och då kan du tjäna många miljoner”.

”Miljoner? Och sen då?”

”När du väl har tjänat dina miljoner, kan du dra dig tillbaka, slå dig ned i en liten fiskeby vid kusten, sova litet extra länge om morgnarna, fiska litet, leka med dina barn, ta en middagslur med din fru och tillbringa kvällarna med dina vänner och dricka och prata" - FÖRFATTARE OKÄND -

Pengar, makt och rikedom är inte allt! Ta vara på ditt liv och fyll det med ett värdefullt innehåll! Det är det enda som räknas när du ser tillbaka på ditt liv!

1 kommentar:

Tackar så hjärtligt!