tisdag 25 maj 2010

Kiwi, ett litet mellanmål


Mollie har just somnat och jag tar en liten paus från hemarbetet för att stoppa i mig lite energi, vilket kan behövas...en kiwi. Visste ni detta om kiwifrukten:

Kiwi innehåller mycket lite fett och kalorier. De innehåller inte något kolesterol.100 g kiwi innehåller 90 mg C-vitamin. En kiwifrukt innehåller med andra ord cirka 65 mg C-vitamin. Detta innebär att en kiwi täcker upp ett lågt räknat dagsbehov av C-vitamin.

Kiwi innehåller mycket kalium. En kost med mer kalium förebygger och motverkar högt blodtryck. Kiwi innehåller dessutom en del A- och E-vitamin. Kiwi innehåller en del av antioxidanten lutein som tros kunna förebygga grå starr och kanske åldersrelaterad makuladegeneration (AMD).

Forskning från Norge pekar på att två till tre kiwifrukter per dag gör blodet tunnare och därmed minskar risken för blodpropp.

Skalet är fyllt med antioxidanter. Tvättar man av kiwin går skalet utmärkt att äta. Det är mjukt, smakrikt och det håriga känns inte. Skalet är dessutom nyttigt. Det är fyllt med antioxiderande flavonoider och fibrer.

Det känns ju bra att veta att man har fått i sig en massa nyttigheter!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar den frukten med, men inte skalet ;-) kramkram

    SvaraRadera
  2. Instämmer med dig Bella!

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!