fredag 30 april 2010

Ingen rök utan eld

När jag var barn bodde jag på en liten ö, Hasslö, med då ca 2000 bofasta. Elden var ofta ett tillfälle då hela ön gick man ur huse. Dels när brandlarmet basunerades ut över den lilla ön så åkte cyklarna fram för att följa röken fram till brandplatsen och så var det förstås vid Valborgsmässoafton. På en avstjälpningsplats vid Garpahamnen hade Hasslöfolket hjälpts åt att samla alla trädgårdas avklippta grenar till en ofantligt STOR brasa! Den värmde gott kan jag lova och syntes vida omkring. När vi flyttade till Sölvesborg var det strax innan Valborg så vår första kontakt med Sölvesborgarna var just vid detta tillfälle. Jag hade såklart höga förväntningar! Vad kan inte en stad om en liten ö som Hasslö kan åstadkomma en sån stor brasa. Jag kan ärligt säga att jag har aldrig blivit så förvånad och framför allt besviken. Visst fick vi känna värme, men inte från elden utan från trängslen av allt folk som trängdes nere vid innerhamnen. Distansen från elden berodde inte på mängden människor som samlats på platsen, utan på att den lilla, lilla elden sölvesborgarna kallade majbrasa tändes på en holme ca 100 meter ut i Sölvesborgsviken. Mysfaktorn och värmen hade varit större genom att tända grillen hemma på gården hos mamma och pappa! I år har kommunen kommit på att elden ska tändas på en flotte mitt ute i viken. Det borde innebära att den blir ännu längre bort och framför allt att den kommer att krympas ännu mer. Ett steg i fel riktning kan man väl säga! Får fundera på om det ens är värt att gå dit.

1 kommentar:

  1. hehe,jag håller med.fin blogg du har/Therése

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!