tisdag 13 april 2010

Madicken, jag & Israel

Jag har fler än en anledning att relatera till Madicken. När jag var liten var jag väldigt lik henne med mitt långa svallande hår och min syster var väldigt lik Lisabeth. Så klart lekte vi ofta dessa två karaktärer och då hade vi också vars en tidstypisk klänning som i alla fall jag alltid ville ha på mig, min fiina Madickenklänning. Jag hoppade också från stugtaket med ett paraply i handen fast med en stukad fot som utgång. Mitt relaterande idag är när Madicken med sin hjärnskakning sitter och suktar och tycker synd om sig själv när de andra är på skolresa. Idag så åkte min pastor Tommy, hans fru Carina och resesällskap till Israel. Så här sitter jag nu och tänker nostalgiskt på de två tidigare, fantastiska resorna jag gjort dit, och jag suktar och tycker mycket synd om mig själv för att inte jag är med på denna resa. "Nu sitter dom på flyget och snart åker dom upp för kullarna där vackra Jerusalem ligger. Om några dagar kommer dom att sitta och titta ut över Salighets-prisningarnas berg och får känna brisen från Genesarets sjö". Någon kanske tycker att jag är galen som vill åka dit igen men det är något magiskt med Israel. Man känner det redan då man sätter fötterna på flygplatsens mark. Luften känns annorlunda, organiseringen är annorlunda och mentaliteten bland människor är definitivt annorlunda. Allt som detta land har att erbjuda, om vi nu bortser från politik, ger mersmak. Det finns en stor variation rent geografiskt. Maten är fantastiskt god! Människor är glada, vilket inte är så konstigt att förstå, då många av dem emigrerat tillbaka till Israel p.g.a förföljelse. Blandningen när så många olika nationaliteter möts på ett och samma ställe det gör det hela än mer exotiskt. Det historika inslagen i Israel är svårslagna. Det finns så många olika eror som gjort avtryck här och det som gör det så intressant är att den väg jag vandrat ner för på Olivberget/ Oljeberget, den plats kallad Getsemane, den trappa som leder upp till Kaifas palats och så Genesarets sjö har med all säkerhet beträtts av Jesus och hans lärjungar. Kan det bli mer mäktigt än så. Förhoppningsvis, när barnen har blivit lite större, får vi möjligheten att åka tillbaka till Israel, detta underbara land. Tills dess får jag nöja mig med att följa min pastors blogg från hans Israelresa. http://pastortommys.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!