torsdag 8 april 2010

Ny dag, nya möjligheter

Veckans prövning verkar gå mot sitt slut. Det är en ny dag med nya möjligheter. Ibland kan det som drabbar en få en människa att förlora kontakt med verkligheten. Man blir så oerhört fokuserad på det man lever i för stunden att allt annat runt omkring blir diffust eller helt försvinner. Under de sista dagarna när Mollie varit så dålig och jag fått sjukt för lite sömn, har jorden ändå snurrat sin bana runt jorden och för andra människor har livet haft sin gilla gång. Mitt fokus på sjukdom och sömnbrist fick omvärlden att delvis försvinna, men nu är jag på banan igen!! Kanske är det ändå så att man efter en period av besvärligheter, kortare eller längre, uppskattar livet på ett annat sätt? I går när jag steg upp, efter en eländig natt, kunde jag inte uppskatta det fantastiska vädret när jag tittade ut. Idag, efter nästan en hel natts sömn och en allt mer välmående Mollie njöt jag av den nya dagen även om inte solen sken! Livet är ju inte en dans på rosor, det vet vi alla, men om man mitt i allt elände ändå förmådde sig att försöka se det positiva i sitt liv, som ändå finns där, kanske man fick lite mer kraft att ta orka sig igenom en dag som inte ser så ljus ut. Vi borde lära oss att på ett bättre sätt ta vara på dagen vi vaknar upp till för den går inte i repris, utan är helt unik i livet. Vi borde bli bättre på att uppskatta de små glädjeämnena i vardagen så att de stora bekymmren inte känns lika tunga om de skulle knacka på dörren. Idag är en sällsam gåva, en underbar möjlighet. Jag önskar er alla en helt fantastisk dag! /Elaine

Var dag är en sällsam gåva

Var dag är en sällsam gåva
en skimrande möjlighet.
Var dag är en nåd dig given
från himlen, besinna det!

Var morgon är nåd och ansvar
med löften och nya krav.
Var afton står klara stjärnor
och frågar dig vad du gav.

Var afton står fjärran stjärnor
i glans över dag som flytt.
Var morgon dig Herren kallar
och väcker din vilja på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!