måndag 5 april 2010

Livets utmaningar och prövningar

Trots att jag är uppvuxen på en ö som präglats av fiske så äter jag inte fisk i alla former. Detta och även andra konstigheter har min far försökt råda bot på genom att muta oss barn när vi var små. Ibland kom han och skakade med byxfickorna och mynten i skrammlade ljudligt och ljuvligt för ett litet barn. Vi väntade med spänning på vad vi skulle göra för att få del av detta skrammel. Igår var det så dags för min stora dotter Mathilda att utsättas för hårda prov. Genom att äta en sillbit skulle hon få 50 kr av morfar. Stolt ringde hon hem på kvällen och berättade att hon hade lyckats, om än med stor möda och stort besvär.Jag vet från säker källa att hon aldrig kommer att göra det igen. Jag har också gått på dessa upptåg. Jag minns speciellt en gång då pappa hade varit i Karlskrona då han utmanade mig att äta en feferoni. Som belöning skulle jag få ALLA pengar i hans plånbok! Visst förstod jag redan från början att det var en chansning. Antingen innehöll plånboken väldigt mycket pengar eftersom han hade varit i stan, fast å andra sidan kunde det ju vara tvärt om. Han intygade dock dyrt och heligt att han inte visste hur mycket pengar det fanns. Scenariot blev iallafall att jag satte i mig den enormt starka feferonin, drack enorma mängder vatten och blev hela 8 kronor rikare. Jag har ju så klart blivit mer skeptisk till att ge mig in i dessa utmaningar och prövningar efter denna händelse och kan meddela för mina läsare att jag fortfarande inte äter inlagd sill eller feferoni. Livet består ju av alla möjliga slags utmaningar och prövningar och hur vi tar oss an dom kan ju vara väldigt individuellt. Ibland kan vi behöva en liten morot eller en liten puff precis som en fågelunge som ska lära sig flyga. Oavsett vilket så tror jag att man alltid går stärkt ur de utmaningar eller prövningar vi hamnar i. Dessutom lär vi oss så otroligt mycket om oss själva!

1 kommentar:

  1. Hela 50 kr?!?!? Det märks att farsan har blivit rikare ju fler ungar som flyttat ut. Pengaintervallet för mina utmaningar har enddast handlat om 15-25 kr. Senast jag gick på utmaningen var två år sedan tror jag, då var det senapssill som gällde. Jag blev 20 kr rikare och klöktes i 10 minuter :) Kram C

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!