lördag 10 april 2010

Som en enda STOR familj.

Jag har många familjer! Närmare bestämt tre stycken. En lillfamilj, en storfamilj och en jättefamilj. Alla unika på sitt sätt. Det är inte på något sätt så att jag lever ett hemligt liv, så låt mig förklara vad jag menar. Min alldeles egen lilla familj som står mig allra närmast består av min underbara man Krille och mina tre härliga barn, Mathilda, Melwin och Mollie. Det är dom som jag älskar allra mest och som jag delar all glädje och sorg med. Det är dom som jag tillbringar allra mest tid i världen med och jag vill inte inte vara utan dom mer än absolut nödvändig tid och knappt det. Min andra familj, storfamiljen, består för närvarande av hela 33 personer. Här ingår mina föräldrar, syskon och syskonbarn samt svärföräldrar svågrar, svägerskor med respektive och barn. En större familj av kära blodsförbundna medlemmar som är utspridd lite här och var i vårt avlånga land, som man är angelägen om att träffa när man har möjlighet till det. Täta telefonkontakter och självklara gratulationer när man fyller år, samt traditionellt julfirande är en stor del av denna familjen. En förgrening skulle kunna läggas till denna familjen i form av morbröder, farbröder och faster med väldigt många kusiner och kusinbarn. Här sker dock väldigt sporadisk kontakt. Min jättefamilj är långt många fler än de 33 som min storfamilj innehåller. Egentligen skulle jag kunna säga miljoner och att de är utspridda över större delar av jordklotet. Det är dom som jag delar min tro med, min kristna tro. Det kan tyckas märkligt att jag ser dom som en familj, men vi har alla samma far och vi kallas troendesyskon. För att ta det till ett mindre sammanhang så finns en del av denna jättefamilj i min underbara hemförsamling Folkkyrkan i Sölvesborg. Vi träffas ofta mer än vad jag träffar min storfamilj, minst en gång i veckan då vi har en härlig gemenskap på gudstjänster och middag på söndagarna. Trots att vi egentligen inte talar om det så vet jag att det är människor som ställer upp för mig i vått och tort, som bryr sig om mig och vill mitt bästa. Det är verkligen fantastiskt att ha så många härliga familjer runt omkring sig och veta att man aldrig behöver vara ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!