onsdag 7 april 2010

Kärlek & Vilja = en förändrad världsbild


De senaste tre dygnen, efter en extrem påskhelg med alldeles för lite sömn, så har jag troligen inte sovit mer än sammanlagt nio timmar. Det får mig att fundera på hur mycket en människa egentligen klarar av. Det är ju inte så att jag är någon slags supermänniska eller att jag har inbyggda duracellbatteri, eller att jag druckit en massa coca cola för att hålla mig vaken. Vad är drivkraften? Hur långt kan den drivkraften ta mig om jag använde den i andra syften? Att människan klarar av mer än man tror är ett vanligt uttryck, som jag tror stämmer, men varför är det så? Jag kan inte komma fram till något annat än att det handlar om två saker. Det första är viljan. I mitt fall att bortse från min egen trötthet i viljan att Mollie ska må bra och bli frisk. I andras fall kan det handla om ren vilja att överleva. Det andra och den största drivkraften tror jag dock är kärleken! Även det skulle stämma in på min drivkraft de senaste dagarna. För en människa i fråga om överlevnadssituation handlar det om kärleken till livet. Åter igen vill jag hänvisa till en av verserna i Kärlekens lov. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den...störst av allt är kärleken. Om vi använde vår vilja att handla i kärlek emot varandra, emot vår nästa HUR SKULLE DÅ VÅR VÄRLD SE UT? Slagord som var populära på sjuttiotalet Peace, love and understaning skulle kunna ersättas med bara Kärlek, för i det ordet ligger både fred och förståelse, men viljan måste också till för att göra det möjligt att förändra! Ta till exempel en kvinna som Moder Teresa. En vanlig, liten kvinna, inga ägodelar men med en enorm drivkraft av kärlek och vilja att få se en förändring till det bättre här i världen. En klar förebild för oss alla! Så mina vänner... Will & Love!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!