måndag 21 juni 2010

Kolmården 2010

Ett axplock av bilder från vår minisemester till Kolmården.


KOLMÅRDEN 2010

Två stora förväntansfulla barn som gillade sin överraskning jättemycket!

En liten, alltid lika glad tjej som är sååå lättsam att ha med sig vart vi än åker!

En charmig järv som inte är helt ofarlig! Styckar gärna renar och gräver ner i sina förråd.

Matdags för elefanterna. Det var en lätt match att nå höet med den långa snabeln.

Vår charmiga heltimmradestuga vi bodde i. Skulle tippa att den var från 1800-talet. Omgivningen var så vacker med skog och sjö tätt inpå stugknuten

Dag två: En mycket nyfiken giraff! Höjdpunkten på safarin. Bara en fönstertjocklek ifrån och den roade oss mycket.

Vårt trevliga resesällskap, min syster Christel och Magnus. En liten fikapaus under paraplyna. Trots lite regn var det mysigt ändå!

Delfinariet. Det är något magiskt med delfiner. Barnen var helt tagna av showen och Mathilda har bestämt sig för att bli delfinskötare när hon blir stor.

Middagen intogs på restaurang SAFARI. Både middag och utsikt var fantastisk!

Dessa små söta präriehundar roade Mollie. Som hon pratade med dom och gestikulerade med sina händer.

Bamses värld avslutade våra dagar på Kolmårdens djurpark. Lille Skutt stannade till för att gosa lite med Mollie.

Mycket nödja och trötta började den 40 mil långa resan hem, som även den skulle bjuda på vilda djur. Fem älgar varav den ena stod mitt ivägen och glodde när vi kom åkande. Speciellt bråttom hade den inte heller.

12 kommentarer:

  1. Åhhh så mysigt!! Vi ska åka till landet nu över midsommar och det ligger ca 30 min från Kolmården. Så tanken (om det inte regnar) är att vi ska åka förbi där på hemvägen! =)
    Var i valet o kvalet om man ska åka dit eller ta Slottskogen i GÖteborg när vi åker dit...
    Har hört att det är riktigt fint att bo där på Kolmården.
    Haha, så roligt med planerna att bli definskötare! =) Så underbart med barnen när dom hittar sina blivande yrken (som byts då o då genom åren) =)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen =)

    Så roligt att se bilderna från er lilla mini semester. Jag vill också åka dit! Var där när jag var liten, men minns inte så mkt utav det, mer än att det var storslaget! Vilken underbart söt liten stuga ni sov i. Jättefina barn ni har!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag kan verkligen rekommendera Kolmården. Det passar för alla åldrar även om de stora är de som kommer att minnas mest av det. Även vi vixna blir ju fashinerade av de exotiska djuren. Höjdpunkterna är safarin och delfinariet, i överigt skiljer Kolmården inte sig så stort från andra djurparker, förutom att det är större ytor att ta sig runt på.

    Stugan vi hyrde låg ca 1,5 mil från Kolmården. Hittade den genom turistbyrån. Var betydligt billigare än många andra stugor, 700 kr/natt/på två familjer. Standarden var kanske inte den allra bästa, men för en natt funkade det bra.


    Visst är det underbart med barnens tankar om framtiden!! Som du säger Karin så ändrar de sig väldigt ofta. Innan skulle Mathilda bli lärare som mamma, men det är klart att det är ju mer spännande att sköta delfiner. Hi Hi.

    Hoppas ni får en härlig resa till landet över midsommar!!!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Hej Bella!
    Det är så roligt att få dela med sig av det man varit med om och fått uppleva. Lika roligt att få se din Turkietbilder, man blir ju så inspirerad.

    Stugan vi bodde i var charmig och mysig. Det kändes lite som att komma in i ett litet musée.
    Kankse inte bästa standard, men det funkade för en natt och det kostade oss inte mer än 350x2 kr.

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Vad kul att vara på Kolmården!!

    Mvh Jeanette
    http://gratistokig.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen jätteroligt för hela familjen! Kul blogg du har Jeanette! KOmmer att kika in fler gånger för gratissaker är ju alltid trevligt. :D

    SvaraRadera
  7. Hej igen =)

    Jadu, denna dagen föll sig väl ut! Inte alls så farligt!! Kunde strunta i selen vid trädet dock så hann den minsta att äta upp halva stranden... ;-)
    Hur som så blev dagen precis som jag ville, jag hann till o med att LIGGA o sola 30 min eller så utan att behöva lyfta baken =) =) Inte illa alls. Förvisso låg de 2 små o sov men det är väl då man ska passa på =)
    Hur har er dag varit??

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, det låter härligt och vad skönt att få en liten möjlighet att ligga och sola och slappna av. Här hos mig har vädret varit jättefint. Dessvärre har jag inte hunnit njuta av det för här har det tvättats och packats i husvagnen hela dagen lång och jag är inte riktigt färdig än. Hoppas jag ska orka klara av det mesta i kvällningen när barnen lagt sig så jag ta ta det lite lugnare i morgon eftermiddag och kanske lyckas få till en paus i solstolen. Lite förberedande färg inför midsommarresan till västkusten hade inte varit fel. Ha en trevlig kväll! Vi hörs! KRAM

    SvaraRadera
  9. Hua, vet precis vad du pratar om!! Inte alls kul med allt pyssel innan avresa. TUR att det är så roligt när man väl kommer iväg!! Härligt med en husvagn!! Är lite smått sugen på en husbil även om fördelen med husvagn är att man bara kan sticka iväg med bilen om man ska göra ngt...
    Jag har allt mitt packande, tvättande, städande i morgon. Hade tänkt att jag skulle fixa med kläderna redan idag men kände att jag inte alls orkade. Solen tog alla mina krafter!! =)Ska se om man kan få sig en massage ikväll eller så... =)

    Skickar en avlastande tanke till dig =)

    SvaraRadera
  10. Hej semesterfirare!!!:)
    Ser verkligen mysigt ut, saknar tiden när dessa små semestertrippar, tog en till dessa härliga ställen...Men när barnbarnet blivit lite större kanske mormor får följa med en "omgång" till....:):)
    ( Spaljeväggarna)
    Skall titta och mäta, men jag tror de är 7 cm breda,och ett mellanrum på 2 cm....Ska kolla riktigt imorgon :) Vi hörs då :):)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  11. Tack Karin!
    Det är så typiskt att mannen min jobbar eftermiddag denna veckan, så det mesta ligger på mig att fixa. Men, men, jag brukar säga att det är inte hela världen om man glömmer något bara man har plånboken med sig, fast som fattig föräldrarledig tänker man ändå två gånger så man inte har missat något.

    Det är sååå härligt med husvagn. Det är något vi alla i familjen ser fram emot och vi har verkligen hittat vårt sätt att semestra på och koppla av. Det är verkligen underbart att resa dit man känner för och har lust till och ändå ha allt sitt eget med sig.

    Kram på dig!!!

    SvaraRadera
  12. Tack gulliga Cia för att du tar dig tid och kollar måtten. jag tyckte det såg såå fint ut med de lite större brädorna. Hade tänkt mig 4,5 x 4,5 men ditt såg mycket trevligare ut.

    Jag hoppas att du får möjligheten att återuppleva och samtidigt skaffa nya minnen med ditt barnbarn. Kolmården fashinerar både liten och stor.
    KRAM!!

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!