onsdag 24 mars 2010

Allt har sin tid!


Har du en "att göra lista" som ska betas av? Planerar du i förväg vad du ska göra när du har ledig dag eller vet du redan nu vad du ska göra i helgen? Jag kan svara JA på alla dessa frågor. Jag tillhör nog skaran som vill mycket och ibland kan ta på mig för mycket och gärna ligger steget före i mycket som ska göras, jag kallar det effektiv och organiserad. Omgivningen kan ofta tycka att jag har hur mycket energi som helst och till viss del kan det vara så, iallafall i perioder. Det fungerar kanske lite som en elitidrottare som toppar sig inför evenemang. Tyvärr finns det då andra perioder då allt jag vill göra kan kännas övermäktigt och även om inte andra märker det så ligger det en större eller mindre portion av inre stress och bubblar inom mig. Jag jobbar med mig själv på detta område och för att råda bot på det får jag ofta påminna mig själv och tala mig själv till rätta, att jag måste prioritera det som är vikitgast för stunden och framför allt försöka inse att allt har sin tid och inte kan göras på en och samma gång. Som en påminnelse till detta brukar jag läsa denna text i Predikarens bok i Biblen.

Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen: en tid för födelse, en tid för död, en tid att plantera, en tid att rycka upp, en tid att dräpa, en tid att läka, en tid att riva ner, en tid att bygga upp,en tid att gråta, en tid att le, en tid att sörja, en tid att dansa, en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar, en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag, en tid att skaffa, en tid att mista, en tid att spara, en tid att kasta, en tid att riva sönder, en tid att sy ihop, en tid att tiga, en tid att tala, en tid att älska, en tid att hata, en tid för krig, en tid för fred.

I dessa motsatser blir det så tydligt och konkret att man inte kan göra allt på en och samma gång. Det är en lärdom och en tröst! Så även om min lista idag ser lång ut och om kommande projekt kan se mycket ut så har jag lärt mig hur jag ska handskas med detta och jag kan faktiskt att säga NEJ!!!!!!!, och det är inte alla som klarar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!