måndag 22 mars 2010

"Jag ska bara"

Jag tror att vi alla är bekanta med Alfons Åberg och en del av er har säkert läst berättelsen där Alfons "ska bara". Det finns mycket som jag kan identifiera mig med i denna bok. "Vänta lite" är ord som mina barn använder både avigt och rätt och jag kan bli tokig på det. Vi kan till och med bli ovänner över dessa ord. Men är jag egentligen ett dugg bättre själv? Jag reflekterade över detta här om dan och kom fram till att jag använder detta ord säkert i lika stor utsträckning som mina barn. Barnen ber ofta om saker eller vill ha hjälp av något slag och då är jag kanske mitt uppe i något, vilka ord kommer då ur min mun...jo just det, vänta lite, mamma ska bara göra detta eller detta. Vad är det egentligen jag säger? Jo, det jag gör är viktigare och det är ju absolut inte det jag vill förmedla till mina barn, mina käraste skatter. Naturligtvis finns det ju situationer då de måste vänta, men kanske man kan uttrycka sig på ett annat sätt än just "Vänta, jag ska bara". Jag hade tänkt att jag skulle försöka mitt allra bästa för att ändra på detta. Är situationen opassande måste jag skapa en förståelse för varför jag inte kan hjälpa eller lyssna just nu, alltså beskriva situationen först sen be dom vänta. Kanske kan det också ändra barnens användande av "vänta, jag ska bara", för det är ju trots allt så att barnen gör inte som vi säger, utan gör så som vi gör. /Elaine

1 kommentar:

  1. Hej! Jag känner mycket väl igen "ska bara" och
    "vänta lite". Man har ju så mycket man bara måste göra....jag har kommit till det stadiet att jag på jobbet redan i tanken har hämtat Simon på fritids, och är hemma stående vid spisen och lagar middag....Det känns INTE bra...Man får försöka att stressa ner och ta det lugnt emellan varven och verkligen VILA....
    Men det är inte lätt..........
    Anne

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!