tisdag 16 mars 2010

Muurikka!

Första gången jag kom i kontakt med en murrikka, ett stort stekfat, var när jag studerade och hade en utedag. En kall januaridag, snö, strålande solsken och en härligt egengjord wok tillagades över öppen eld på en murrikka. Det var den godaste woken jag ätit! Jag tog väl inte så stort intryck av denna panna då. När jag sedan började arbeta på en förskola visade det sig att jag än en gång skulle träffa på Muurika. Denna gång var det härliga pannkakor som gräddades i rasande tempo till nästan hela förskolan. Det var här jag "upptäckte" Muurikka! Jag har sedan dess flera gånger varit på vippen att beställa en panna, men så har jag börjat tveka om jag kommer att använda den i tillräkligt stor utsträckning för att det ska vara värt det, den är ju inte så billig om man säger så. Jag är ju gärna en friluftsmänniska och jag inbillar mig, kan se framför mig hur den kommer till användning men är verkligheten en annan? Det enda rätta är väl att skaffa en för annars kommer jag väl aldrig att få reda på om jag kommer att använda den! Friskt vågat, hälften vunnet! Jag hoppas få återkomma med mer info om min alldeles egen Muurikka och komma med inbjudan till härliga måltider, tillagade ute över öppen eld.

1 kommentar:

  1. Tips! Beställde, bjud ut vännerna i skogrn eller på stranden och hyr ut den sedan. Kram Tina

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!