fredag 26 mars 2010

Skoförsäljare i Afrika

Det går inte... har ni någonsin uttala de orden? Ibland råkar man ut för saker i livet där man inte ser lösningen, men jag tror att man kan vända allt till sin fördel. Jag gillar denna berättelsen om skoförsäljarna som åkte till Afrika för att sälja skor för den inger hopp om att vad man än möter för motstånd så kan man alltid se saker ur två olika perspektiv, det gäller bara att komma på det och sen välja att se det ur en positiv synvinkel.
En skoförsäljare åkte till Afrika för att ”bryta” ny mark för sitt skoföretag. Han faxade tillbaka direkt till företaget: ”Jag vill komma hem. Det är ingen som använder skor i den här delen av Afrika”. Försäljaren åkte hem. Företaget skickade istället en annan skoförsäljare, som direkt faxade en jätteorder. ”Här behöver alla skor!” Den förste försäljaren blev nedslagen av att se att alla gick barfota. Han tänkte ”Hur i hela friden kan jag sälja skor här när de inte ens använder sandaler? Det är bäst att åka hem.” Å andra sidan tänkte den andre försäljaren ”Om jag bara kan visa fördelarna med att använda skor, så kommer hela byar vilja köpa mina skor. WOW! …

Vilken typ är du? Ser du glaset halvfullt eller halvtomt? /Elaine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!