onsdag 31 mars 2010

Mitt namn är Ester


Det är min namnsdag idag, Esterdagen. Mitt fullständiga namn är Ester, Elisabeth, Elaine, med det sista som tilltalsnamn. Förr i tiden hymlade jag med Esternamnet och sa att jag bara hette Elisabeth, Elaine. Problemet var ju bara att mamma och pappa satte Ester i början varpå det vid flertalet tillfällen hände att det dök upp ett brev adresserat till Ester Nilsson eller att jag blev uppropad som just Ester. För ett litet barn kan det vara förödande, vilket det var för mig och den röda färgen i ansiktet infann sig mer än en gång. Jag tyckte namnet var hemskt trots att min goa farmor bar namnet, men hon var ju så klart en tant och då passade det ju in. Med tiden har jag accepterat mitt andra namn och till och med börjat gilla det. Idag bär jag namnet med stolthet tillsammans med andra storheter som bland annat Ester Williams, men min absoluta favorit är Ester i biblen, en stark, modig och vis kvinna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar så hjärtligt!