lördag 13 mars 2010

Mina smultronställen.


Jag skulle vilja dela med mig av mina underbara smultronställen där jag bor. Jag tar gärna familjen med mig , men kan lika gärna åka själv för att njuta av natur, tystnad och lugn. När jag studerade till lärare var plånboken inte så fet, vilket den inte är nu heller iof, men som utflykt åkte jag ofta med barnen till Stibybacke. Promenaden från parkeringen till den absoluta toppen kantades av fårhage, ibland med får i, stengären, trolsk bokskog, och sen bergsklättring. Den vidunderliga utsikten över Listerlandet växer sig större för varje steg och till slut har man nått fram. Platsen är fantastisk med enebuskar, bokträd, björnbärsbuskar m.m. Trots att viss bebyggelse syns från platsen är det ändå en njutning att sitta längst ut på klippan och njuta av den vidunderliga utsikten över land och hav, Trädtopparna brukar ofta vaja lite och suset hörs ofta här. En matsäck, en god bok eller bara vara medans barnen leker i gångarna mellan enebuskarna. Kan det bli bättre.... Ja faktiskt. Nummer ett på min lista har kommit att bli Spraglehall. Platsen precis vid havet. Barnen älskar att åka hit, mycket på sommaren, men främst på vårkanten då man kan håva salamanderödlor i det gamla stenbrottet. Även att få leka vid vattenlinjen och fånga räkor är ett stort nöje för dom. Det är bara att välja och vraka på mysplatser längs havet där du vill slå dig ner med din picknick. Uppvuxen på en ö uppskattar jag havet mer än något annat och det är en njutning att höra vattnet klucka mot stenar när små vågor rullar in från puttrande båtar, känna havsbrisen och lukten av tång, frisk tång, och se hur fiskmåsarna blir vita kontraster mot klarblå himmel. Tänk vilken förmån att få bo så nära två så underbara platser! Nu väntar och längtar vi efter vår och sommar så vi kan få packa matsäck, filt, bra böcker m.m så vi kan ge oss ut i vår härliga natur!

2 kommentarer:

  1. Åh, nästa gång vi kommer ner så kan vi tänka oss en grillning vid Spraglehall. Det funkar ju att ta med barnvagnen dit. /Titte

    SvaraRadera
  2. Så klart kan vi det. Det var ju såå mysigt sist!

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!