lördag 20 mars 2010

Tips tas tacksamt emot.

Vad gör man när man inte får sina barn att hålla ordning på sina rum???? Jag håller på att bli tokigt! En blivande 10-åring och en blivande 8-åring ska väl klara denna uppgift eller ställer man för höga krav? Mathilda är helt klart med på noterna när man ber henne att städa och ägnar långa stunder i sitt rum till städning och ropar sen att hon är färdig. När jag kommer för inspektion undrar jag var hon har gjort all den tid hon tillbringat i sitt rum för jag kan inte se att hon har städat. Våra definitioner av städning står lååååångt ifrån varandra. Melwin är tvärt emot, det tar evigheter innan han ens kommer upp på sitt rum och på vägen upp låter det som en hel elefanthjord går i trappan. Sen kan vi höra hur det rafsar och krafsar uppe i rummet. Efter ett tag övergår dock detta städande ljud till ett tjo och tjim och så är leken i full gång och städningen är ett minne blott. Åh, vad trött jag blir! Jag tycker vi har försökt med alla knep men inget fungerar. Belöningssystem, veckopeng, hot, som jag tror alla föräldrar (innan dom fick barn) har sagt att de aldrig skulle göra, men inget tyckts hjälpa. Tips och råd tas tacksamt emot från andra som kommit på ett bra knep hur man får sina barn att städa sina rum!

3 kommentarer:

  1. Fram med damsugaren och börja städa.....Har funkat på A! Säger till att om en liten stund ska jag damsuga, så städa annars åker leksakerna in i damsugaren....Jag har ju dock inte skämtat första gången, då det åkte in en leksak i damsugaren. (Bra om det är ny påse i då man behöver få fram leksaken.) Kram Titte

    SvaraRadera
  2. Man måste en gång visa vad man menar med städning - alltså göra det tillsammans.
    Gör en Checklista som kan sitta tex på insidan av dörren när det är dags
    Bädda sängen
    Alla leksaker i rätt låda
    - lego
    - bilar
    - dataspel
    -barbies (Eller vad de nu har
    - övriga saker/böcker
    kläder i tvättkorgen
    skräp i soppåsen

    osv. Det är alltid lättare för dem om målet är nedbrutet i mindre delar.

    Låt dem föreslå en tid det ska vara klart
    Och ha en belöning när det är gjort, "fika" eller en "spelstund vid datorn"

    Morötter brukar funka bättre än hot!
    kram och lycka till
    Evalotta

    SvaraRadera
  3. Fram med svarta sopsäcken och fråga vad de vill spara ;-)
    kram jaana

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!