söndag 14 mars 2010

Melodifestival 2010

I år har jag inte engagerat mig alls i melodifestivalens delfinaler. Jag har inte sett en enda hel sådan och nu inför finalen var det flera av låtarna som jag aldrig hade hört innan. Det kändes som det var förr i tiden och det kändes absolut mer spännande att titta på finalen i år. Kanske har det blivit för mycket av det goda sen delfinalerna började. Förut hade vi tio låtar att hålla reda på, nu har vi det fyrdubbla. Kanske bidrar det till urholkning av själva finalen. Det är så många sånger att det i själva verket blir svårt att ta till sig sångerna och skapa en relation till dom. De tio låtarna, som presenterades i den gamla versionen lärde man sig känna igen och lärde sig texterna på en del av dom. Ta t ex 1986 års melodifestival. Kärleken är evig, Dover callais, E´det det här du kallar kärlek m.fl. Utav de tio låtarna kan jag sjung en del av låtarna och nynna andra. Vem kan säga det om låtarna som var med i melodifestivalen 2006? Jag minns knappt inte vem som vann eller ens vilka låtar som var med då. Sen Sverige började med detta nya upplägg har vi inte nått ända fram i Eurovision, snarare tvärt om, vi har gjort riktigt dåliga placeringar. Årets storfinal kan jag ändå tycka var bättre än många året innan och Annas låt var ändå hyfsad, även om jag tycker att Salem Al fakirs låt talade till mig mer. Annas säregna röst,hennes oskuldfulla framträdande med gitarren på magen kan kanske ta henne långt. Hon sticker iallafall inte ut så som Malena eller The Ark gjorde med sina framträdande och det kan ju kanske vara fördelaktigt för Svergie.

1 kommentar:

  1. Håller med dig i att melodifestivalen inte är som förr:(

    SvaraRadera

Tackar så hjärtligt!